منتدى ابوصلاح للاشياء المهمة Abosalah 0173563521

نوفمبر 2017

الإثنينالثلاثاءالأربعاءالخميسالجمعةالسبتالأحد
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   

اليومية اليومية


    {{{ حكومة مطحونة وشعب نمرود }}}

    شاطر

    Admin
    Admin

    عدد المساهمات : 204
    نقاط : 619
    السٌّمعَة : 0
    تاريخ التسجيل : 21/04/2010
    العمر : 22
    الموقع : http://wekasheka.yoo7.com

    {{{ حكومة مطحونة وشعب نمرود }}}

    مُساهمة من طرف Admin في 24/4/2010, 11:22

    مش عارف اقول اية ولا اعيد اية

    احنا فعلا شعب ما يتمرش فية والحكومة باعت علينا حتى حلتها المخرومة والبالطو القديم المرقع واحنا ما فيش فايدة فينا ؟ أكل ومرعة وقلة صنعة ؟

    اشتكينا من البطالة الحكومة بنت لينا قهاوى وغرز لغاية ما بقت ( وما الدنيا الا مقهى كبير ) وبقت غرزة لكل مواطن واحنا بردو لسانا زالف ما فيش فايدة ؟

    اشتكينا من ازمة المساكن الحكومة بنت لينا مقابر فايف ستار وقالت لنا ( اعمل لآخرتك كأنك تموت غدا ) ( والآخرة خير وأبقى ) واحنا ما فيش فايدة عاوزين نكوش على الدنيا والآخرة ؟ ما شفتش طمع زى دة ؟

    اشتكينا من ازمة المواصلات جابت لنا التوك توك يوصلنا لحد بيوتنا وانت ونصيبك بقى يا توصل سليم يا توصل ............ وبردو ما فيش فايدة قال اية ؟ التوك توك صغير عايزين حاجة اكبر من كدة ؟ شفت قنزحة اكتر من كدة فعلا احنا شعب اقرع ونزهى

    اشتكينا من قلة العيش جابت لنا العيش الطباقى والعيش الابيض والاحمر والاخضر وعلى كل لون يا عيش ومش بس كدة اضافت الى العيش كل الاضافات التى من شأنها تزود الصحة وتطول العمر من صراصير لزوم البروتين ومسامير لزوم الحديد والزرنيخ واعقاب السجاير علشان تتكيف بعد الاكل .
    لكن بردو ما فيش فايدة ال اية الواحد علشان يطول رغيف عيش يقف فى طوابير ايام وليالى ؟ عمركم شفتم دلع واستنطاع اكتر من كدة ؟ طيب يا صايع منك لة ما الطوابير ليها فايدة بردو واوعوا تكونوا فاكرين الحكومة مش قاصداها لا قصداها ونص وتلت اربع ؟
    الطوابير ليها سبع فوائد بس اللى يفهم دى رياضة يا نماردة الوقوف والدفع والخبط والزغد بتقوى العضلات وتجرى الدم ( على الرصيف طبعا ) وبعدين انتم وراكم الديوان يعنى اهوه الحكومة بتسليكم بدل ما انتم ملطعين على القهاوى والغرز ثم انها ايضا لها فائدة اجتماعية مهمة جدا فانا اعرف ان هناك اربع حالات زواج حصلت فى طوابير العيش اتجوزوا وخلفوا وهما واقفين فى الطابور والعيال قربت تروح المدرسة كمان .
    شفتم الحكومة حلت مشكلة العنوسة ازاى ؟

    وانا شايف ان طالما الشعب دة ما فيش منة فايدة وهايفضل كدة كل ما تديلة لقمة يطلب غموس تديلة غموس يطلب يحلى تديلة يحلى يطلب كباية شاى علشان يعمر الطاسة ...... الخ
    انا شايف ان الحكومة تنفض لنا وتحلق لنا وتسيبنا نهاتى وتدور لها على عقد عمل فى دولة بترولية وتسيبنا نخبط فى بعض ونشوف مين بقى هايأكلنا ويسكننا ويجوزنا ويلعبنا رياضة ويلعبنا على الشناكل كمان



    هذا هو الشعب حقيقى احنا نستحق كل اللى بيحصلنا لاننا شعب نمرود قليل الاصل

      الوقت/التاريخ الآن هو 19/11/2017, 01:30